Iată care sunt, potrivit Techno Office, unul dintre principalii jucători ai  pieţei locale de furnizori de soluții complete pentru amenajarea spațiilor de birouri, cele mai importante trei schimbări din ultimii 10 ani.

„Cuvintele cheie pentru spațiile de birouri din ultimul deceniu sunt birouri mai puține, flexibilitate, zone de networking și colaborare. Împreună, acestea au avut un impact puternic nu doar asupra modelului de business al companiilor, ci și în ceea ce privește reinterpretarea obiectelor de mobilier”, a declarat Iuliana Carata, General Manager al Techno Office.

 

Lucrul în echipă și dispariția birourilor închise

Este binecunoscut faptul că majoritatea afacerilor de succes sunt rezultatul unor discuții în echipă, în cadrul cărora energia fiecărui membru este valorificată în idei și concepte vizionare. Însă, succesul companiei înseamnă evoluția acesteia și, implicit, trecerea de la un spațiu de lucru comun la birouri separate, fapt care a dus, pentru o perioadă, la pierderea energiei din partea personalului.  

 

Contrar așteptărilor, generația actuală resimte nevoia de energie comună, iar companiile revin treptat la spații deschise care să încurajeze colaborarea între angajați într-un mediu prietenos, relaxant și cât mai creativ. În acest fel, membrii echipei sunt conectați permanent, se pot auzi reciproc și pot face schimb de idei mult mai ușor.

 

„Bineînțeles, pentru cei a căror activitate necesită o nevoie de intimitate sau confidențialitate, se pot folosi cu succes sălile de conferință sau se poate opta pentru o dispunere a birourilor în insule. Formând grupuri de câte două, patru sau chiar șase stații de lucru, interacțiunea și colaborarea dintre angajați poate atinge un nivel sporit, în timp ce spațiul disponibil este folosit la maxim cu investiții mai mici”, a completat reprezentanta companiei.

 

Delimitarea spațiului în funcție de fișa de post

Boom-ul de tehnologie a adus și numeroase profesii noi în nomenclatorul de meserii, iar companiile au fost nevoite să își adapteze mobilierul și spațiul la cerințele noilor angajați. Astfel, în funcție de profesie, angajatul are nevoie de propriul spațiu – biroul individual, în aceeași măsură în care are nevoie de spații comune deschise pentru întâlniri informale și spații închise pentru întâlniri confidențiale.

 

„De exemplu, un angajat al unei firme de software este permanent la birou și are nevoie de liniște şi intimitate, de spațiu delimitat. În acelasi timp, un angajat al unei firme de rezervări online care răspunde la telefon toată ziua, are nevoie de interacțiune cu colegii care îl pot ajuta în anumite situații”, a subliniat reprezentanta Techno Office.

 

Nu în ultimul rând, un alt criteriu care a generat modificări în planificarea spațiului de lucru a fost poziția ocupată în companie. Deși, în general, cele mai spațioase birouri erau ocupate de cei din management, treptat, aceștia au înțeles că spațiile ocupate de ei în proporție de 10% dintr-o zi de lucru, ar putea fi folosite mai eficient de un inginer, de exemplu, care își petrece mai mult de 60% din timpul său la birou.

 

Noile tehnologii

Având în vedere că actualele device-uri și gadgeturi au deconectat angajatul și i-au oferit posibilitatea de a fi în continuă mișcare, companiile au fost obligate să-i ofere acestuia soluții de mobilitate completă. De la zone de networking și lounge, acces permanent la internet sau spații de relaxare în care există console de jocuri, companiile implementează cu succes noile tehnologii în locurile de muncă, generând astfel nu doar bunăstare, ci și un nivel mai mare de productivitate și eficiență.

 

De asemenea, spune reprezentanta Techno Office, mobilitatea este un factor cheie și în privința mobilierului office, unde cerințele pentru proiectoare sau ecrane wireless și sisteme audio-video de ultimă generație au schimbat modul în care producătorii de mobilier concep designul produselor.

 

„Felul în care oamenii lucrează s-a schimbat ireversibil, iar pe măsură ce ne adaptăm la realitatea cotidiană, spațiul arhitectural trebuie să reflecte imediat acest upgrade. Singura întrebare pe care trebuie să și-o pună companiile înainte de orice schimbare este: ‘Cum afectează acest lucru productivitatea angajatului?’”, a încheiat Iuliana Carata. (Sursa: Techno Office)