Aşa arată un bilanţ provizoriu al crizei din consum ce a lovit piaţa locală de retail în ultimii ani, precum şi al pariurilor prea riscante făcute de o serie de investitori în imobiliarele româneşti.

În iulie 2009, în urmă cu patru ani, britanicul Andrew Stear afirma resemnat: „Cu siguranţă nu am făcut suficientă analiză asupra pieţei din Brăila. Proiectul nu atrage suficient de mulţi oameni, iar nivelul preţurilor practicate de retaileri nu corespunde puterii de cumpărare a locuitorilor oraşului“.

Acela era anunţul primului lacăt montat pe un centru comercial din România – Armonia Center din Brăila – un proiect care a implicat o investiţie de 45 mil. euro şi care nici până la ora actuală nu a fost redeschis. Lichidatorii judiciari caută cumpărători la 15 mil. euro, o treime din cost, dar investitorii nu se arată.

Aceleaşi probleme – lipsa puterii de cumpărare şi analiza insuficientă a pieţei - i-au determinat ulterior şi pe alţi dezvoltatori să închidă uşile mallurilor sau să se protejeze de creditori prin deschiderea procedurii de insolvenţă.

În alte cazuri, investitori care au început de cele mai multe ori lucrări la malluri în perioada de creştere a pieţei, când părea că orice proiect va fi închiriat şi vândut ulterior la un randament de 7-7,5%, în euro pe an, au oprit construcţia şi au abandonat şantierele pe termen nedeterminat, ducând bilanţul investiţiilor comerciale eşuate la peste 20 de proiecte şi circa 600 de milioane de euro.

Singurele centre comerciale eşuate care au fost vândute până în prezent sunt Tiago Oradea, mall care a fost deschis ulterior sub brandul Oradea Shopping City, City Mall, centru comercial din Bucureşti ce va fi reconvertit în clădire de birouri, respectiv MacroMall din Braşov, care a fost preluat pentru circa 1 milion de euro, la un discount de peste 90% faţă de valoarea din boom.

„România are în prezent multe malluri, dar puţine sunt bune. Din punctul de vedere al unui investitor instituţional, consider că doar 10-15 proiecte ar fi interesante pentru o achiziţie. Piaţa de retail a fost supradezvoltată în anumite regiuni, iar calitatea proiectelor este scăzută în multe cazuri, în condiţiile în care în piaţă au fost activi puţini investitori cu adevărat experimentaţi. Totodată, reglementările urbanistice nu au limitat suprafaţa comercială din anumite oraşe, cum se întâmplă în Austria şi Germania, şi aşa s-a ajuns la un număr ridicat de proiecte eşuate“, afirmă Gijs Klomp, managing director al firmei de consultanţă imobiliară Jones Lang LaSalle.

Oraşul în care sunt cele mai multe proiecte de centre comerciale în dificultate este Craiova, unde şantierele de malluri demarate de austriecii de la Immofinanz (West Gate) şi portughezii de la Sonae Sierra (Adora) au fost blocate, în timp ce singurul mall operaţional din oraş - Electroputere – a intrat în insolvenţă în acest an. (sursa: zf.ro)