Hotspot Workhub este un spațiu extraordinar pentru oameni extraordinari. Situat în inima Bucurestiului și conceput ca un mix de spații flexibile dedicate și de birouri în open space, Hotspot include serviciile premium cerute de noul stil de viață la birou. Nivelul ridicat de confort și eficiență urmărit în proiectarea și amenajarea spațiului, a adus Hotspot certificarea BREEAM Excellent, spațiul fiind acum unul din mediile „verzi” de lucru la distanță.

Cum și când a început afacerea dvs. și cum a fost influențată de piața de birouri din acel momenet?
Am început proiectul în 2019 și am deschis în Februarie 2020. În 2019 piața de birouri era efervescentă și piata de coworking de asemenea. În Romania, piața de coworking este încă la început, există o ofertă limitată și din punctul de vedere al spațiului, dar și al varietății.

Care sunt avantajele și dezavantajele birourilor instant pe piața actuală din România?
Cel mai mare avantaj este flexibilitatea. Firmele mici și mijlocii nu își permit să semneze contracte pe termen lung, să facă investiții inițiale mari și prin urmare au șanse mici să aibă de la început birouri de calitate, în clădiri de clasa A. În plus, nici înainte de criza firmele nu puteau planifica fluctuația de business și de personal pe 5-7-10 ani, așadar flexibilitatea spațiului închiriat a fost mereu esențială pentru o dezvoltare sănătoasă. Într-un birou flexibil, firmele pot începe imediat, fară investiție inițială, și pot modifica spațiul închiriat sau numărul de posturi de lucru de fiecare dată când au nevoie. În plus, semnează un singur contract, care include toate serviciile - internet, utilități, curățenie, paza, cafea, recepție - așa că se pot concentra pe business-ul lor, nu pe căutarea de furnizori.

Ce vă diferențiază de competitori? Care sunt cele mai puternice valori și servicii ale companiei?
În primul rand calitatea. Am investit foarte mult într-o amenajare de top, mobilier premium și echipamente high-tech. Firmele care vin la noi vin pentru cel mai înalt standard pe toate planurile. În plus, modul cum am configurat spațiul ne permite să fim foarte flexibili. Firmele își pot alege spațiul potrivit și opțiunile de servicii de care chiar au nevoie. De asemenea, combinația de funcțiuni, cu cafenea și centru de conferințe le oferă clienților noștri un nivel de servicii unic pe piață.

Care este profilul clienților care apelează la serviciile HotspotWorkhub?
În general vorbim de firme cu experiență, care apreciază și calitatea serviciilor noastre și înțeleg diferența față de birourile lor vechi, dar și față de alti competitori. Avem firme care au echipe între 4 și 40 de angajați.

Care sunt cei mai mari chiriași ai dvs.? Ce suprafețe ocupă?
În momentul de față avem o firma cu 40 de oameni, care folosește doar 16 posturi de lucru simultan. Într-un birou normal, întreaga echipă ar ocupa cam 400 mp. La noi folosesc în mod curent 60 mp dedicați, pe de o parte pentru că și-au organizat prezența în birou pe model hibrid, pe de alta pentru că beneficiază de spațiile comune de aproape 600 mp– lobby, săli de ședințe și de conferințe, băi, bucătărie, phonebooth.

Care sunt tendințele în piața de birouri în acest moment, după opinia dvs., atât local cât și internațional?
Toate companiile își regândesc momentan rolul pe care îl au birourile în viață companiei. Există toate variantele până la extreme – firme care nu mai vor birouri deloc și altele care vor să se întoarcă 100% la birou când vor putea. Asta depinde foarte mult de profilul companiei, dar și de cultura organizațională. 
Totuși un trend rezulta clar, atât local, cât și international, și se refera la reducerea spațiului convențional dedicat birourilor. Asta înseamnă, printre altele, că un număr mare de spații nefolosite sunt oferite acum spre subînchiriere. Sunt spații noi, nefolosite vreodată, în clădiri foarte bune, dar și spații învechite în clădiri depășite. O parte sunt oferite cu tot cu mobilier și arată ca niste orașe părăsite din Vestul Sălbatic. Din păcate, e foarte greu să aliniezi cererea de birouri a unor firme care vor să se reorganizeze și să se optimizeze cu aceste spații în general lipsite de viață și de caracter.

Care credeți că sunt principalele schimbări în sectorul chiriașilor? Cum se schimbă nevoile acestora?
Chiriașii care gândesc pe termen lung își regândesc birourile și le transformă.  Birourile gândite ca spații de producție și atât se schimbă obligatoriu în spații de interacțiune, socializare și creativitate, pregătind noul stil de viață la birou, o condiție pe care angajatul de astăzi o definește când este chemat să revină de acasă. Nevoile multor companii se vor schimba în această direcție. Pe de-o parte, sediile centrale vor trebui să devină mai prietenoase, mai generoase și reprezentative pentru valorile și cultura companiilor, iar pe de alta parte pentru munca de rutina și de concentrare companiile vor oferi angajaților și soluții alternative de birouri flexibile satelit, mai aproape de casa.

Cum analizați relația dintre proprietar și chiriaș în România?
Majoritatea marilor proprietari de birouri din România și-au concentrat oferta pe spații mari („big floorplate”) și și-au construit planurile de finanțare cu contracte pe termen cât mai lung. Pe de alta parte, cam 50% din angajații orașelor mari lucrează în firme mici și mijlocii care au nevoie de altceva. Acum, prăpastia s-a adâncit și mai mult, de când nici firmele mari nu mai vor contracte lungi și spatii așa de mari.

Cum evaluați anul pandemic 2020 pentru afacerea dvs.?
Noi am avut noroc cu clienții noștri fideli, dar am reușit foarte greu să aducem clienți noi. Pe de alta parte, am avut timp să experimentăm idei noi și să pregătim soluții valabile cu care să demarăm în forță când se termina criza.  

Care este următorul proiect HotspotWorkhub pe piața locală de birouri?
Avem multe planuri de dezvoltare și pe mai multe niveluri. Vrem să dezvoltăm și să răspândim produsul clasic de Flex-Office de calitate, dar și să venim cu câteva produse total noi. În scurt timp anunțam următorul proiect, deocamdată nu sunt definitivate toate elemenele.

Care sunt previziunile dvs. pentru piața de birouri din România pe termen mediu și lung, și în special cum credeți că va evolua afacerea cu birouri servisate?
Cred că birourile flexibile vor crește foarte mult și vor acoperi 20-30% din piață în următorii 5 ani. De asemenea, cred că cele mai bune clădiri de pe piață vor continua să aibă succes și să-și găsească ocupanți. Întrebarea este care este soarta clădirilor depășite, uzate. Daca ele vor aborda piața în continuare cu prețuri foarte mici, sau vor dori să se modernizeze. Dar cred că ele vor suferi cel mai mult în urma crizei.