Potrivit ABSL, există peste 500 de centre de servicii cu capital străin, care au aproximativ 150.000 de specialiști angajați în Polonia. Până în 2020, industria ar mai putea angaja până la 250.000 de specialiști.

 

Arkadiusz Rudzki, Leasing & Asset Director în cadrul Skanska Property Poland, a afirmat: “Extinderea rapidă a forței de muncă este o caracteristică a companiilor din domeniul sectorului serviciilor pentru companii. Potrivit ABSL, numărul angajaților din centrele de outsourcing a crescut cu 30% din 2013, iar majoritatea companiilor intenționează să extindă angajările în următorii ani. Cererea de spații de birouri crește o dată cu dezvoltarea sectorului, companiile de outsourcing fiind motorul principal pentru creșterea cererii de spații de birouri pe piețele regionale ale Poloniei. Se estimează că în perioada dintre T1 și T3 2015, companiile din sector au generat aproximativ 50% din ocupare în orașele din afara Varșoviei.”

 

Potrivit ultimului raport al Skanska, JLL și ABSL, centrele BPO/SSC vor avea nevoie de spații moderne de birouri în locații noi și existente, ca rezultat al câștigării de noi proiecte și, în consecință, al creșterii angajărilor aduse de acestea.

 

Anna Bartoszewicz-Wnuk, Head of Research and Consulting în cadrul JLL, a comentat: "Potrivit raportului Skanska și JLL, peste 70% dintre companiile străine din domeniul serviciilor pentru companii intenționează să-și extindă spațiul de birouri în următorii doi ani. Mai mult, 41% dintre companiile BPO/SSC intenționează să se mute în noi birouri în următorii trei ani. Acest lucru se datorează unor factori precum lipsa posibilităților de extindere în proiectul acutal și dorința de a schimba locația cu una mai bună sau cu o clădire cu standarde mai înalte. În plus, oportunitatea de a ajusta spațiul de birouri la nevoile companiei, spațiul de lucru schimbător și specificul sarcinilor angajaților este de asemenea de o importanță crucială”.

 

Toate aceste acțiuni contribuie la creșterea atractivității companiei în ochii potențialilor angajați.

“Managerii din sectorul BPO/SSC percep birourile ca pe o potențială unealtă în a câștiga avantaj competitiv în timpul proceselor de recrutare. 87% dintre respondenți pretind că spațiul modern amenajat pentru a spori productivitatea poate atrage angajatul să aleagă un anume angajator care oferă un astfel de spațiu”, comentează Anna Młyniec, Head of Office Agency and Tenant Representation în cadrul JLL.

 

Angajatorii se concentrează puternic pe locația biroului, accesibilitatea sa cu transport public și privat, costurile de închiriere și standardele tehnice înalte ale clădirii. Locația poate fi centrală, dar nu neapărat, deoarece transportul direct este de o importanță crucială.

 

“Când au fost întrebați despre dotările pe care trebuie să le aibă o clădire, atât managerii, cât și echipele lor din centrele de servicii pentru afaceri au menționat parcările pentru biciclete ca fiind cele mai importante, urmate de restaurant, precum și de dușuri cu acces liber și vestiare,” a adăugat Anna Bartoszewicz-Wnuk.

 

Angajații care lucrează în birouri valorizează oportunitatea ferestrelor care se deschid (87% dintre respondenți). Companiile din sectorul BPO/SSC sector cer adesea ca energia electrică să fie securizată din două stații independente. În cazul unei pane de curent totale, 81% dintre companii au nevoie de energie de back-up printr-un generator, pentru camerele serverelor.

 

Sistemele ineficiente de aer condționat și ventilație sunt cele mai supărătoare aspecte ale spațiilor de birouri (62% dintre respondenți). O altă problemă este accesul limitat la lumina naturală.

 

“Un exemplu de birou care ar fi funcțional pentru angajați, furnizând un mediu de lucru bun și sănătos, este clădirea de birouri Atrium 2 odezvoltată de compania noastră în Varșovia. După finalizare, proiectul va funriza acces la lumina naturală pentru cel puțin 70% din spațiu și cu 30% mai mult aer proaspăt în comparație cu clădirile standard. Mai mult, va fi singura clădire din inima Varșoviei care va fi echipată cu logii pentru angajați”, spune Arkadiusz Rudzki.

 

Dezvoltarea sustenabilă pare să fie un aspect cu o importanță tot mai mare pentru managerii din centrele de servicii, atunci când selectează noile spații de birouri. Pentru 45% dintre respondenți este important ca o clădire să dețină un certificat verde (LEED, BREEAM sau DGNB) care garantează calitatea sa și menține, dacă nu chiar sporește imaginea companiei.

 

În mod obișnuit, companiile BPO/SSC au birourile împărțite într-un open-space standard, cu săli de ședințe separate (68 % dintre respondenți). Acesta este și trendul general al birourilor din Polonia. Numai 13% ocupă birouri cu celule separate. Cel mai probabil, aceștia își desfășoară activitatea în clădiri cu standarde mai joase, unde posibilitatea de a a amenaja spațiul conform principiilor open-space este limitată de structura clădirii.

 

“Constatăm un interes crescut în mediile de lucru moderne amenajate în concordanță cu conceptul de birouri adaptate filozofiei “spațiu de lucru bazat pe activitate”. Aproximativ 10% dintre centrele BPO/SSC chestionate operrează în medii de lucru care asigură zone de relaxare, zone de lucru creative, hot-desking etc. Credem că astfel de soluții vor continua să câștige popularitate în viitor,” a adăugat Arkadiusz Rudzki. (sursa: europaproperty.com)