În prezent, cele patru companii au împreună aproape 4.000 de angajaţi care lucrează în centrele de servicii IT din România ce asigură suport pentru clienţi din Europa sau din celelalte patru continente. În întreaga industrie locală de outsourcing, servicii IT şi dezvoltare de software lucrează circa 90.000 de persoane, potrivit ABSL (Asociaţia Liderilor din Domeniul Serviciilor pentru Afaceri din România), care anticipează că se va ajunge la aproximativ 150.000 de angajaţi în acest domeniu în următorii 3-5 ani.

 

Giganţii IT din străinătate continuă să contribuie la extinderea industriei de outsourcing,  servicii IT şi dezvoltare software de pe plan local, în care lucrează în prezent circa 90.000 de persoane, potrivit estimărilor ABSL, dezvoltând centrele existente sau înfiinţând centre noi pentru care recrutează anual câteva mii de persoane, potrivit anunţurilor făcute de reprezentanţii companiilor în cadrul conferinţei ZF Digital 2015, organizată cu sprijinul UPC, Vodafone, Orange, Visa, Bitdefender, Discovery, HBO şi al casei de avocatură Pachiu şi Asociaţii.

 

„Noi suntem de mulţi ani în Bucureşti şi Timişoara şi din 2015 suntem şi în Iaşi. Planul nostru este să ne extindem în toate locaţiile în care suntem prezenţi. Ne uităm după oameni cu competenţe avansate, vom lua oamenii acolo unde îi găsim, cu cea mai bună pregătire. În prezent, Atos România are peste 1.300 de angajaţi şi urmează să mai recrutăm 700 de persoane“, a spus Cătălina Dodu, country manager la Atos România.

 

Şi reprezentanţii Huawei şi Microsoft au anunţat la rândul lor că au în plan să recruteze câteva sute de persoane pe an în România în următorii doi ani.

 

„Avem două centre globale de suport în Bucureşti, pe tehnic şi financiar. Ambele au 1.200 angajaţi, cu o rată de creştere de peste 300 de angajaţi pe an. Explorăm deschiderea unui nou centru în partea de vest a ţării. Este posibil să facem anunţul până la sfârşitul anului“, a declarat Victor Stan, director Global Service Center, Huawei România.

 

„La Microsoft România lucrează 600 de ingineri şi dorim să adăugăm 200-300 de noi joburi pe an în următorii doi ani.  Planurile Microsoft sunt foarte agresive şi sunt axate pe creştere. Acoperim în România toate tehnologiile pe care Microsoft le comercializează. Avem în România toate nivelurile de competiţie cerute în cadrul unui centru de suport“, a menţionat Iulian Minea, CRM dynamics support manager în cadrul Microsoft România.

 

De asemenea, şi francezii de la Pentalog au ca obiectiv să crească echipa locală, formată în prezent din 700 de persoane, cu circa 300 de oameni anual.

 

În aceste condiţii, în care multinaţionalele continuă să se extindă pe plan local, pe piaţa IT&C din România s-a creat un deficit în ceea ce priveşte forţa de muncă specializată. Anual de pe băncile facultăţilor cu profil tehnic ies circa 7.000 de absolvenţi care sunt absorbiţi rapid pe piaţă. „Sunt 7.000 de absolvenţi de IT, insuficient pentru a susţine creşterea. Sunt şi alte instrumente de creştere a sectorului, de exemplu ajutorul guvernamental, prin care ne obligăm să angajăm un număr de oameni. Sunt firme care au profitat pentru a face un pic de dumping salarial, dar nu cred că de asta are nevoie piaţa acum. Cred că abordarea corectă este să ţinem banii şi să îi reinvesteşti în inovaţie ca să ajuţi dezvoltarea produselor româneşti“, a punctat Gregory Rondin, director la Pentalog Bucureşti. El a adăugat că peste 70% din industrie e din outsourcing, iar acest lucru e o problemă pentru viitor şi trebuie dezvoltate produse româneşti.

 

Afirmaţia lui este susţinută şi de Liviu Drăgan, CEO şi fondator al TotalSoft.

„TotalSoft face 85% din venituri din produs. Cred cu tărie că partea de intelectual property este un lucru pe care trebuie să pariem. Outsourcingul în România are un rol important în continuare, este un bun punct de plecare pentru firme în a-şi clădi propriile produse în condiţii de corectitudine şi de fairplay“.

 

Companiile locale de IT se axează în prezent pe dezvoltarea propriilor soluţii software, încercând să atragă şi să reţină specialiştii în IT. Aceştia spun însă că antreprenorii au nevoie de ajutoarele de stat şi nu multinaţionalele, care au acces mult mai facil la finanţare.

 

„Multinaţionalele au făcut lucruri bune pe plan local, însă fac şi ca lucrurile să fie grele pentru antreprenorii din România. S-au dat ajutoare de stat unor companii pentru care accesul la finanţare este mult mai uşor decât pentru o firmă din România. Goana după resurse este acerbă, există migraţii de personal de la o firmă la alta - se pleacă în grup, se dau diferite stimulente, cum ar fi bonus pentru angajare plus încă o primă dacă angajatul nou se integrează. Este un sport pentru o companie românească să ţină angajaţii, să le dea de lucru interesant, să le asigure creşterea profesională“, a spus Stelian Câmpianu, directorul executiv al integratorului IT&C ETA2U din Timişoara. (sursa: zf.ro)