Cu toate acestea, printre fruntași se numără România (+4,3%) și țările baltice (+4.8 – 5.9%). În plus, analiştii GfK estimează ca situația retailului să înceapă să se stabilizeze anul acesta în special în statele europene cu economia greu afectată.

 

GfK a lansat astăzi o analiză a scenei de retail european, cuprinzând cele mai recente evoluții și prognoze pentru 2014.

“Unele trenduri foarte interesante continuă să caracterizeze peisajul de retail european. În general, 2013 a fost un an în care avântul economic a încetinit, marcat de diminuarea ritmului de creștere a puterii de cumpărare. Prin urmare, comerțul a suferit pierderi. Vânzarea și închirierea de spații comerciale a scăzut vizibil datorită creșterii prețurilor. Cu toate acestea, pentru 2014 anticipăm o creștere economică accelerată în Europa, precum și o stabilizare a situației din Grecia și Europa de Sud. Retailul european va profita de această dezvoltare, dar efectele vor varia de la o țară la alta în mod substanțial”, a explicat Dr. Gerold Doplbauer, retail expert GfK.

Cele mai mari rate de creştere a puterii de cumpărare s-au înregistrat în România.

În ceea ce priveşte puterea medie de cumpărare pe cap de locuitor în 2013 la nivelul celor 28 țări membre UE, studiul arată că nivelul a fost de 15.017 euro, cu o creștere de numai +0.6%. Astfel, puterea de cumpărare a rămas în urmă în mod semnificativ în comparație cu anii anteriori.

 

Cele mai mari scăderi s-au înregistrat în Grecia (-8%), Cipru (-7%), în Cehia și Slovenia (câte -2%). Puterea de cumpărare a scăzut din nou anul trecut și în Italia și Spania. Cu toate acestea, o creșterea ușoară este așteptată în aceste țări anul acesta.

 

Cele mai mari rate de creştere a puterii de cumpărare s-au înregistrat în România, Scandinavia și țările baltice. Și Germania a avut o creștere peste medie, de +2.5%.

 

Analizat mai arată că cele 32 de țări analizate au beneficiat în 2013 de o suprafață de vânzare de 1,11 metri pătraţi, pe cap de locuitor, ceea ce înseamnă o creștere de aproape 2% față de valoarea din anul 2012.

 

Cea mai mare creștere a avut loc în țările nordice și est europene: Finlanda, Bulgaria, România și Estonia. În schimb, suprafața de vânzare a scăzut în unele țări, în special în Grecia. Şi Germania a pierdut la acest capitol anul trecut, ca urmare a închiderii a numeroase magazine cu produse de amenajări pentru locuințe, însă suprafața de vânzare pe cap de locuitor în Germania este în creștere datorită declinului populației. (Sursa: jurnalul de afaceri.ro)