Chiar dacă alte industrii au fost într-o mare măsură perturbate de tehnologie (gândiți-vă la Facebook, Uber, Netflix și Spotify), pentru o lungă perioadă de timp, piața imobiliară nu a avut nicio presiune reală pentru a inova rapid, a implementa tehnologii sau chiar a concepe o strategie digitală. Acest mare paradox m-a împins să introduc avantajele tehnologiei în industrie și, de la început, am avut ocazia să vizităm și să vorbim la evenimentele PropTech din întreaga lume.

De la moft la nevoie
Apoi a venit 2020. Criza COVID-19 a schimbat complet percepția și nevoia de tehnologie în fiecare parte a vieții noastre și de data aceasta, inclusiv în domeniul imobiliar. Ce înseamnă acest lucru pentru noi?

1. Clădirile trebuie să se adapteze noii realități - cu toții trebuie să ne asigurăm că trăim și lucrăm în medii sigure și sănătoase. Tehnologia vă poate ajuta să facilitați acest lucru cu comenzi fără atingere, monitorizarea ocupării, date privind calitatea aerului, acces la informații în timp real și multe altele.
2. Proprietarii trebuie să se apropie de ocupanți mai îndeaproape și să ia decizii bazate pe date. Un exemplu ar putea fi construirea de relații prin metode de comunicare digitală și implementarea sondajelor de satisfacție a chiriașilor pentru a îmbunătăți experiența ocupantului.
3. Noi oportunități în viața post-COVID, cum ar fi gestionarea spațiilor ca serviciu, introducerea caracteristicilor care atrag chiriașii, sprijinirea contractelor de închiriere flexibile și aducerea de noi surse de venit atunci când cele tradiționale sunt reduse.


În plus, chiriașii se așteaptă acum la produse complet integrate și asistență de cea mai bună calitate. A crede că proprietarii se pot aștepta la momente dificile în 2021 și nu numai este o subevaluare.

La Spaceflow, am aflat că transformarea digitală este un proces și clienții au nevoie de asistență completă în această călătorie. Rezultatele nu sunt adesea vizibile peste noapte, dar pentru a aduce valoare pe termen lung, trebuie să aveți o bază solidă pe care să clădiți. Același lucru este valabil și pentru relația proprietar-chiriaș. Cred că baza fiecărei clădiri, fie că este vorba de un proiect de birou, rezidențial sau mixt, este integrarea datelor, tehnologiei și a oamenilor. Așadar, platformele de experiență ale chiriașilor se transformă rapid dintr-un moft (2019) într-o necesitate (2021).

Iată o întrebare adresată tuturor clădirilor: sunteți gata să faceți față nevoilor și așteptărilor de astăzi?

Am avut norocul să experimentez în mod direct creșterea PropTech în ultima jumătate de deceniu. În prezent, operatorii au soluții tehnice pentru practic întregul ciclu de construcție. În operațiunile orientate către chiriași, aceasta înseamnă cazuri de o singură utilizare, cum ar fi sistemele de acces, monitorizarea ocupării prin senzori IoT, monitorizarea energiei, CRM-urile pentru chiriași și instrumentele de gestionare a instalațiilor. Dar pentru a avea într-adevăr o valoare puternică, soluția dvs. trebuie să joace un rol în întregul ecosistem al clădirii.

Toate clădirile au nevoie de un sistem de operare pentru ocupanții lor. Nu trebuie să se aștepte ca ocupanții să fie nevoiți să treacă între mai multe aplicații pentru a-și putea folosi spațiul în mod eficient. Prin urmare, platformele de experiență a chiriașilor au evoluat ca principal integrator de clădiri și joacă acum un rol critic ca umbrelă pentru aproape fiecare caz de utilizare pe care l-ați putea găsi într-o clădire. De aici începe călătoria digitală.

Imaginați-vă că închiriați un apartament sau un birou. Întregul proces începe prin semnarea unui contract în cadrul platformei de experiență, care vă oferă acces imediat la întreaga comunitate a clădirii. De acolo, platforma de experiență a chiriașilor  vă permite să deschideți ușile fără probleme cu telefonul fără a fi nevoie să folosiți chei, să rezervați un loc de parcare, să invitați un vizitator, să vă monitorizați consumul de energie și apă, să raportați cu ușurință proprietarului problemele, să comandați servicii de curățare, să plătiți chiria și chiar să reziliați contractul. Întreaga călătorie, viața în clădire, într-un singur loc. Gândiți-vă doar la câte clădiri nu au digitalizat niciunul dintre aceste procese.

Se spune că primul pas este cel mai greu, dar restul este o aventură uimitoare. Cred că fiecare clădire din lume ar trebui să ia în considerare acest PRIM pas în 2021 și să implementeze un strat digital pentru ocupanți. Este timpul să lăsăm în urmă ineficiențele proprietății din trecut și să creăm medii în care tuturor ne place să petrecem timpul.

Clădirea dvs. este actualizată?

Material de Lukas Balik, cofondator și CEO, Spaceflow.
 

Spaceflow este o aplicație mobilă de community management concepută pentru interacțiunea digitală directă și accesul la beneficii pentru comunitatea clădirii, care îi ajută pe proprietarii de active să crească valoarea activelor, să deblocheze noi surse de venit și să devină bazate pe date. Spaceflow este implementat deja în România în clădirea SkyTower din București, prin Online Real Assets, partenerul Spaceflow în România.