Majoritatea chiriașilor și-au respectat la timp obligațiile contractuale față de proprietarii clădirilor de birouri administrate de Colliers International în prima jumătate a acestui an, chiar dacă în unele cazuri, spațiile închiriate au rămas neocupate o perioadă de timp, din cauza stării de urgență. Astfel, ponderea chiriașilor care și-au plătit datoriile la timp a rămas constantă, în medie, față de aceeași perioadă din 2019, aproape 90%, în ciuda efectelor pandemiei asupra activității lor, potrivit datelor diviziei de property management a Colliers Internaţional.

„Chiriașii clădirilor de birouri de clasa A confirmă astfel bunele intenții și practici în legătură cu obligațiile asumate. Respectarea acestor obligații vine, de asemenea, ca un efect al globalizării, companiile aparținând grupurilor internaționale putând continua operațiunile locale fără probleme, atât timp cât companiile-mamă au rezistat mai ușor la efectele pandemiei. Ca parte a planurilor lor de continuitate, multe companii au previzionat bugete pentru a acoperi anumite riscuri operaționale, astfel că majoritatea au putut să funcționeze cu un impact minim asupra cheltuielilor deja contractate, cum ar fi chiriile”, explică Alexandru Atanasiu, Associate Director Real Estate Management Services în cadrul Colliers Internaţional.

Există semnale pe piața de birouri că obligațiile contractuale, care includ chiria, utilitățile și taxele de servicii, vor fi în continuare îndeplinite și plătite la timp de către chiriași în viitor, chiar dacă există incertitudini cu privire la acest sector și se așteaptă că acesta va suferi schimbări majore în anii următori, cel puțin din perspectiva echilibrului dintre munca la birou și munca la domiciliu.

Chiriașii de spații de retail situate la parterurile clădirilor de birouri din clasa A au fost, în mod explicit, cele mai afectate din ultima perioadă. Aceasta a dus la o scădere a numărului de comercianți cu amănuntul care au putut să-și respecte obligațiile contractuale față de proprietarii clădirilor de birouri administrate de Colliers International.

„În acest caz, vorbim în special despre spațiile închise recent, care au făcut presiuni asupra chiriașilor și se reflectă asupra veniturilor proprietarilor din chirii. Pe măsură ce angajații se întorc la birou, diferențele dintre numărul chiriașilor din retail care reușesc să își plătească obligațiile la timp se pot atenua semnificativ ”, mai spune Alexandru Atanasiu. (sursa: Colliers)