„Imobiliare au fost, sunt și vor fi întodeauna o opțiune de investiție, la nivel global, iar crizele, de orice fel, au arătat acest lucru. Chiar dacă este una dintre primele industrii care resimte efectele creșterilor economice sau ale unei recesiuni, real estate-ul le-a traversat de fiecare dată și a rămas în top pe harta fiecărui investitor”, spune Codrin Matei, Managing Partner Crosspoint Real Estate.

Birourile – un sector al schimbărilor
Sectorul de birouri a fost în mod direct afectat de criza sanitară și percepe cele mai multe schimbări. “Feedback-ul din piață în această perioadă a fost mixt, iar toată lumea vorbește acum doar despre schimbare. După cum știm cu toții în această perioadă mulți angajați sunt și lucrează de acasă, așadar clădirile și spațiile de birouri au un grad mic de ocupare și trec printr-o restructurare a amenajării, prin soluții de fit-out sau recompartimentări adaptate distanțării sociale, cauzate de pandemie”, a declarat Cosmin Smighelschi, Associate, Office Agency Crosspoint Real Estate. Multe companii oferă în prezent un tip de serviciu numit workplace consultancy, cu scopul de a asigura angajații care se întorc sau se vor întorace în birouri că sunt și vor fi în deplină siguranță. “Estimăm că mare parte dintre angajați vor reveni la birou începând cu partea a doua a anului, deși sunt companii care accepta deja faptul că poate vor reveni în birouri chiar anul viitor, ceea ce desigur este o presiune pe piața de real estate. Nu poate ști nimeni ce se va întâmpla încă, dar ce știm sigur este ca lucrurile clar se vor schimba”, explică Smighelschi.
 
Productivitatea lucrului de acasă este, în anumite sectoare de piață, în creștere, iar unele companii sunt confortabile cu lucrul de acasă.
“Proprietarii de clădiri de birouri adoptă noi strategii, prima este zona de subînchiriere, iar a doua este renegocierea actualelor contracte”, spune Cosmin Smighelschi. Aceste două strategii au, desigur, multe avantaje, iar în cazul renegocierii proprietarii câștigă stabilitate prin contracte prelungite, iar chiriașii vor câștiga o reducere a costurilor, împreună cu aceeași stabilitate – lucruri dorite de ambele părți în sectorul birourilor. „Partea de subînchirieri poate aduce acum un upgrade de spații pentru multe companii care își doreau un sediu în locații mai bune, spații mai mari și în clădiri de clasă A, la costuri accesibile. Iar chiriașii care oferă o parte a spațiului în subînchiriere vor optimiza mult costurile și își vor putea păstra actualele contracte, aducându-le, în același timp, și stabilitate”, mai spune Smighelschi.

Estimările de la începutul anului se înjumătățesc
“Dacă ne-am gândi la când lucrurile vor reveni la forma lor de dinaintea pandemiei, aș putea spune că poate undeva între șase și 12 luni. Pentru că, spre exemplu, pentru 2021-2022 erau așteptați încă 500.000 de mp de spații noi de birouri, ca efect al pandemiei, vom vedea probabil undeva la jumătate dintre aceștia livrați în următorii doi ani”, estimează asociatul Crosspoint. De asemenea, și livrările acestora vor fi întârziate cu șase până la 12 luni, însă totul depinde de cât de mult se va mai lucra de acasă. Dacă acest întreg an va funcționa încă cu lucrul de acasă, aceste termene vor fi și ele cu siguranță prelungite, iar spațiile recalibrate. “O altă soluție bună, adaptată acestei perioade, ar fi ca proiectele de birouri care sunt în desfășurare sau autorizate, să meargă către regândirea lor în proiecte mixed-use. Acest lucru ar aduce din nou un beneficiu tuturor, reduceri de costuri pentru angajați fiind aproape de locul de muncă și o mai mare rată de vânzare și succes pentru dezvoltatori”, concluzionează Smighelschi. Un alt aspect important care se va schimba, mai spune el, în condițiile în care cel puțin câteva luni lucrul de acasă va fi încă necesar, este cel legat de plata angajaților, de la plata pe oră cum se uzitează în prezent, la o plată pe performanță, pentru a plăti în viitor performanța cu adevărat.

Industrial – operatorii logistici se eficientizează
E-commerce a fost singurul segment care a beneficiat în urma crizei sanitare. “Volumul și valoarea comenzilor online au avut o creștere semnificativă în această perioadă.  Deși în ultimele două luni cererea pe zona de online nu mai înregistrează nivelul din martie și aprilie, considerăm că se va mentine tendința de creștere a acestui segment, ceea ce va genera cerere suplimentară de spații logistice”, a declarat Emilian Podaru, Head of Industrial & Logistics Crosspoint Real Estate. În cazul celorlalte sectoare, această perioadă va duce la eficientizări ale proceselor logistice. “Pe termen scurt, această eficientizare poate genera o limitare a extinderilor și chiar subînchirieri în cazul spatiilor excedentare, dar considerăm că, în general, piața spațiilor logistice va rămâne stabilă, cu o ușoară tendință de creștere în perioada urmatoare”, spune Podaru.

 Conform acestuia, actuala criză sanitară a accentuat provocările logistice cauzate de războiului economic dintre China și SUA, dar și cele cauzate de distanța mare între capacitățile de producție din Asia și piețele de desfacere din Europa și America de Nord. Conceptul de nearshoring, de relocare a capacităților de producție într-o țară situată în aceeași regiune cu piața de desfacere, va schimba semnificativ industria de logistică în urmatorii ani. “Țările care oferă costuri mici de producție și un mediu de business predictibil vor beneficia de relocările din urmatorii ani. Potrivit Savills Nearshoring Index, în zona Uniunii Europene, România se clasează pe locul al treilea din punct de vedere al potențialului industrial după Cehia si Ungaria. Pentru Romania este o oportunitate, pe termen mediu si lung, de creștere a capacităților de producție și a exporturilor spre Uniunea Europeană”, explică Emilian Podaru. (sursa: Crosspoint Real Estate)