“Stilul open space este în același timp cea mai apreciată dezvoltare de către manageri și cea mai contestată de către angajați.”

Termenul englezesc de open space s-a impus deoarece acest model vine din lumea anglo-saxonă. Spre sfaârșitul secolului al 19-lea și începutul secolului 20, primele clădiri dedicate în întregime activităților administrative au apărut la Londra, New York sau Chicago. În sediile principale ale băncilor și companiilor de asigurări, dactilografii și contabilii erau așezați în spații imense organizate după modelul sălilor de clasă, șeful fiind plasat pe o platformă.

Susținătorii modelului open space oferă următoarele avantaje: economie de spațiu, comunicare mai bună între angajați și echipe, monitorizare mai bună a activității companiei, supervizare reciprocă.

Pe de altă parte, oponenții modelului îl găsesc gălăgios (în special în absența partițiilor care izolează fonic între birouri), lipsa intimității, fiind sub supravegherea colegilor și reducând productivitatea. Mai mult, aceștia arată riscul ca vecinii să-și țină materialele împrăștiate pe masă și riscul de furt din cauza absenței ușii.

În open space, angajații lucrează constant sub privirile colegilor și șefilor. Totuși, oricine are nevoie de puțină intimitate și stimă de sine. Este necesar ca oamenii să se poată  distanța în timpul zilei de lucru, să respire să adopte o postură relaxată.

“Acest control personal îi extenuează pe angajați și le alimentează stresul. Nu este nicio coincidență că problema disconfortului este miezul dezbaterilor noastre pe tema muncii."

Maria Konnikova spune în revista New Yorker: "Dacă modelul open space a fost inițial creat de o echipă din Hamburg în anii 90 pentru a facilita comunicarea și circulația ideilor, tot mai multe dovezi susțin faptul că subminează tocmai ceea cea ar fi trebuit să îmbunătățească".


“În zilele noastre, vedem tendința multinaționalelor de a-și reloca angajații în spații de co-working. Mai întâi pentru a fi mai aproape de Start-up-uri și influenceri, dar și pentru a scoate oamenii din birourile open space”, spune Adam Toth, CEO al www.officerentinfo.com.  


Atunci, considerați spațiul de co-working ca un open space?