Cele mai mari devalorizari au fost consemnate de centrele Era Shopping Park din Iasi si din Oradea, a caror valoare s-a redus in ultimul an de la 80,098 milioane de euro la 75,9 milioane de euro, respectiv de la 80 milioane de euro la 77 milioane de euro.

"Era Shopping Park Iasi, cu o suprafata de 49.800 de metri patrati, sufera foarte mult din cauza competitiei puternice din regiune. Cu toate ca traficul si vanzarile au scazut anul trecut, iar conditiile meteo din iarna nu ne-au ajutat, printr-un marketing si management proactiv am reusit sa atragem noi chiriasi. Constructia mall-ului de 28.000 de metri patrati este pregatita sa inceapa, dar depinde de finantare", se arata intr-un raport al fondului, conform Mediafax.

In cazul parcului de retail din Oradea, desi traficul a crescut de la un an la altul, vanzarile s-au redus in primul trimestru din 2013, in trend cu toata piata de retail din Romania, apreciaza reprezentantii Argo. Fondul va instala un panou fotovoltaic pe acoperisul centrului comercial din Oradea, ceea ce va duce la scaderea cu circa 20% a costurilor cu electricitatea.

Si centrul comercial din Sibiu a fost reevaluat in scadere, de la 112,5 milioane de euro la 110 milioane de euro.

"In ciuda unei cereri scazute din partea consumatorilor in primul trimestru, cererea retailerilor pentru centru ramane ridicata. Am inlocuit chiriasi mai slabi, imbunatindu-ne mixul de retaileir, astfel ca zece noi companii au deschis magazine in Sibiu Shopping Center din octombrie 2012", mentioneaza reprezentantii investitorului, adaugand ca exista negocieri in curs cu retailerul francez de articole sportive Decathlon pentru deschiderea unui magazin pana la finele anului.

Singurul proiect care a fost reevaluat in crestere este cel din Suceava, de la 62,5 milioane de euro la 64,6 milioane de euro, cu toate ca si in acest caz vanzarile au inregistrat scaderi in primul trimestru. Totodata, compania a ajuns la o intelegere cu Decathlon pentru un magazin de 1.500 de metri patrati.

Reprezentantii Argo anticipeaza insa o crestere a concurentei in oras, precizand ca "in mod surprizator" in vecinatatea Suceava Shopping City este planificata constructia unui alt proiect de retail. Ei au adaugat ca au contestat autorizatia de constructie depusa pentru acest proiect la autoritatile din Suceava.

Temerea investitorilor britanici este justificata avand in vedere ca Suceava este orasul cu cele mai multe spatii moderne de retail raportate la mia de locuitori din Romania, iar unele proiecte au pierdut aproape toti chiriasii.

Referindu-se la piata de retail din Romania, reprezentantii Argo apreciaza ca vanzarile se vor mentine reduse in perioada urmatoare, in timp ce lipsa de finantare va reduce numarul operatorilor de retail care sa dezvolte noi proiecte, in afara de cele de mici dimensiuni, ancorate de supermarketuri.

Cele patru centre comerciale detinute in Romania de fondul britanic au generat in anul financiar 2011-2012, incheiat in septembrie, venituri de 22,3 milioane de euro, in crestere cu 64%, de la 13,6 milioane de euro in anul anterior. (sursa: wall-street.ro)