Ați menționat în interviurile anterioare că pentru noul tip de consumator de real estate sunt necesare noi mijloace de abordare a afacerii, încă mai susțineți că este nevoie de inovație în sectorul imobiliarelor în mediul online?

Absolut. Clienții de astăzi sunt din ce în ce mai imprevizibili, pentru că navighează pe o piață unde cererea de imobiliare este influențată decisiv de variabile în creștere, precum tendințe ale clienților, sentimente de piață și idealuri de lifestyle. Toate acestea se întâmplă online, unde trebuie să fii echipat în mod adecvat pentru a face față provocărilor care se ivesc.

Deși sectorul imobiliar a integrat rapid și utilizează noi tehnologii precum proiectarea 3D și realitatea virtuală, ne lovim încă de multe modificări cu potențial perturbator.

Hiper-conectivitatea a dezrădăcinat multe industrii și, de asemenea, afectează în mod fundamental imobiliarele. De exemplu: birouri virtuale versus spații de birouri. Locațiile prime rămân esențiale, însă în era mobilității globale nerestricționate, atât pentru mediul de afaceri, cât și pentru consumatori, granițele dintre casă, călătorii de afaceri și birou încep să se estompeze, aceste spații se hibridizează, luând forme complet noi.

Prin urmare, aceste transformări au impact direct asupra birourilor viitorului. Cum se vor reconfigura acestea?

Spațiile de muncă ale viitorului vor deveni și mai descentralizate, mai puțin restrictive și mai receptive, cu toate acestea foarte interconectate. Caracterul interșanjabil și natura flexibilă a spațiului virtual au revoluționat deja relația noastră cu spațiul de lucru fizic. Pe măsură ce tehnologia progresează, aceste schimbări și efectele acestora asupra industriei imobiliare vor fi și mai pronunțate.

Pe de o parte, avem perturbarea cauzată de tehnologiile digitale structurilor de angajare și organizaționale, generând un efect seismic asupra cererii și alocării locurilor de muncă viitoare, pe de altă parte avem evoluția platformelor din mediul virtual și digital.

Astăzi, cea mai mare parte a cheltuielilor de publicitate online, care reprezintă peste 70%, sunt canalizate în principal către Facebook și Google. Cu toate acestea, 75% dintre utilizatorii Facebook sunt mai în vârstă de 22 de ani. Post-milenialii, cunoscuți sub numele de Generația Z, înregistrează un nivel scăzut de interacțiuni pe Facebook și se orientează către alte canale online, cum ar fi Instagram sau Snapchat. Așa că trebuie să anticipăm și să ne pregătim pentru aceste noi tendințe de comunicare online.

Acest lucru înseamnă că va exista o revoluție a tehnologiei online chiar și în sectorul imobiliar?

În mod clar, da, noile tehnologii vor întrece toate așteptările, chiar dacă suntem sau nu pregătiți pentru ele. 

Uitați-vă la ce s-a întâmplat cu taximetria, cu sectorul hotelier, cu transportul regional sau cu retail-ul. Afacerile offline, care au fost odată stabile și prospere, se confruntă în prezent cu o serie de concurenți majori în online, cum ar fi Uber, Airbnb, BlaBlaCar și, respectiv, Amazon. Atunci când se analizează impactul acestor activități, și alte sectoare trebuie să fie vigilente la astfel de schimbări, atenționarea fiind valabilă, evident, și în cazul imobiliarelor. Agențiile imobiliare ar putea fi următorul model clasic de afaceri care ar putea fi supus impactului, deoarece mult mai agila competiție online introduce schimbări radicale. În același mod în care, cu ani în urmă, agențiile de turism au fost obligate să facă față schimbărilor și să se adapteze.

Regatul Unit simte deja vântul schimbării pentru industria de brokeraj imobiliar. Multe companii online au prins rădăcini serioase, cele mai mari fiind Purplebricks, Housell și Cliventa. Companiile digitale cum ar fi acestea au revendicat deja o cotă de piață impresionantă de 5% și se așteaptă ca aceasta să atingă 15-20% până în anul 2020.

Impresionant, într-adevăr! Care sunt deci cele mai mari câștiguri pentru companiile imobiliare? Ce fel de strategie de marketing online ați sugera pentru companiile imobiliare în 2018?

La fel cum a funcționat întotdeauna în imobiliare regula “Localizare, Localizare, Localizare”, aș spune că mâine vom avea regula “Branding, Branding, Branding” pentru cei care vor să-și pregătească victoriile în spațiul digital. Dincolo de tot zgomotul, agitația și pălăvrăgeala din online, dincolo de schimbările constante și dispersie, valoarea de brand și calitatea serviciilor vor determina câștigătorii. Un produs bine brand-uit, împreună cu o strategie inteligentă de comunicare, va asigura longevitatea și succesul comercial al proprietăților imobiliare. Astfel de proprietăți vor avea la dispoziție strategii de marketing online individualizate, relevante și perfect sincronizate, care vor captiva și vor implica o audiență foarte atentă și interesată. Acesta este un instrument puternic, bine de avut.

Noi, la Online Real Assets, recomandăm tuturor clienților noștri un mix de publicitate pe Facebook, unde publicul-țintă încă este relevant, receptiv și activ. În plus, prețul anunțurilor este relativ ieftin în comparație cu LinkedIn sau Google. Cel mai bun ROI e obținut prin combinarea alchimică a unei strategii clar definite cu un conținut puternic, original și relevant.

O altă unealtă importantă este generarea de lead-uri, pentru că nicio investiție de marketing nu are valoare dacă nu creează business. O poți accesa prin generarea de trafic prin Google, prin AdWords sau remarketing, dar cele mai eficiente sunt platformele de căutare, precum www.birouinfo.ro și www.depozitinfo.ro, care fac parte din cea mai importantă rețea online de căutare birouri și depozite din Europa Centrală și de Est, care ajută departamentele de leasing și proprietarii să se  conecteze direct cu potențialii chiriași.

Nu poate fi obținut acest rezultat doar prin AdWords sau remarketing?

Google AdWords și remarketing-ul îndeplinesc două funcții separate. Una este de a atrage trafic pe site, care poate fi convertit doar dacă că se implementează o strategie inteligentă de landing-page sau dacă a fost pus în aplicare un „call-to-action”  precis. Remarketing-ul, la fel ca și generarea de conținut, este mai mult un obiectiv intermediar pentru a reaminti potențialilor chiriași despre disponibilitatea și particularitățile proprietăților.

Luând în considerare că peste 2 milioane de metri pătrați vor fi livrați pe piața imobiliară din Europa Centrală și de Est în următoarele 18 luni, precum și o posibilă transformare economică până în 2020, cred că proprietarii înțelepți, care investesc în mod adecvat în strategia lor online ACUM, vor profita de beneficiile unui avantaj competitiv clar în anii următori.