Dar ce face ca un birou să fie potrivit pentru chiriași în zilele de astăzi? L-am întrebat pe Dl. Gabriel Avasiloaiei, Directorul Executiv al MT&T-Atalian în România.

ATALIAN, companie de top la nivel mondial în furnizarea de servicii companiilor, a devenit recent noul proprietar al MT&T Property Management în Romania și Bulgaria. 
MT&T-Atalian furnizează servicii integrate pentru proprietari imobiliari și ocupanți comerciali, precum facility and property management, precum și un important segment de servicii dedicate diverselor lucrări de construcție pentru spații de birouri, industriale și comerciale, în special  lucrări de amenajare, design și renovări. 

Prima generație de clădiri de birouri din România a ajuns deja la maturitate, astfel încât un număr mare de proprietăți sunt sau ar trebui să fie în proces de renovare. Care sunt recomandările dvs. de specialist pentru proprietari sau administratori?
Termenul de Fit-Out & Construction (Amenajări și Construcții, n.red.) are pentru MT&T-Atalian un sens special. Noi oferim partenerilor noștri o perspectivă unică, o echipă de teren care furnizează servicii de proiectare și design atent gândite, revitalizând spațiile de lucru și habitatul în general.
Experiența noastră, începând din anul 2000, ne ajută să înțelegem evoluția acestor clădiri și să găsim soluții tehnice fezabile pentru a le implementa.
Desigur, nevoia și dorința de a iniția proiecte de renovare a clădirilor este mereu prezentă, însă fondurile sunt de obicei limitate. Implementarea acestora este uneori obligatorie, deoarece ar putea afecta activitatea și abilitatea de funcționare a acestor clădiri.
Suntem conectați la această evoluție europeană prin intermediul grupului Atalian, la care se adaugă relația noastră permanentă cu IFMA și ROFMA. Astfel, există parteneriate cu unele dintre cele mai importante companii de design și proiectare din România, care aduc beneficii substanțiale proiectului nostru.

Care sunt în prezent tendințele în amenajare pentru proprietarii de birouri?
Accentul în cazul birourilor corporate se mută de la numărul de metri pătrați per persoană la generarea unui venit mai mare per persoană prin îmbunătățirea experienței angajatului, furnizând opțiuni de spații de lucru și folosind spațiul mai eficient oriunde lucrează angajații. Furnizarea unor spații de lucru moderne, flexibile, a devenit un imperativ competitiv pentru proprietarii de birouri.În plus, a fi competitiv în zilele noastre depinde de a avea spații de lucru bine proiectate și prietenoase, încurajând productivitatea și moduri colaborative de lucru, promovând sănătatea și bunăstarea, ajutând clienții să atragă și să rețină talente de top.
Prin crearea unor experiențe mai confortabile, mai productive și mai personalizate pentru angajați, echipa de experți în Fit-Out & Construction de la MT&T-Atalian știe cum să realizeze toate aceste noi moduri de a lucra, a se juca și a trăi pentru partenerii săi, livrând proiecte de succes de mai bine de 15 ani.

Discuția despre sustenabilitate a influențat în cele din urmă foarte mult sectorul de construcții. Astfel, nu mai există în prezent niciun proiect major care să nu se preocupe de problemele de mediu. Ce se întâmplă însă cu clădirile mai vechi, care nu au fost influențate de această mișcare? Care sunt pentru acestea posibilitățile de a „deveni verzi”?
Tehnic, orice este posibil, dar de obicei dictează piața. Soluții există, specialiști există, iar cu deciziile corecte și finanțare acolo unde este posibil se poate ajunge la rezultate incredibile.
Avem cel puțin cinci proiecte de clădiri unde au fost realizate incredibile economii cu utilitățile doar prin gestionarea energiei (energy management, n.red).  În prezent, MT&T-Atalian are singura soluție funcțională pe piața românească, implementată contractual și dovedită!
Avem soluții pozitive atât pentru proprietari, cât și pentru chiriași. Soluții care sunt flexibile și cu minim de investiții, în prezent facem economii de aproape 2$/m2/an la unii clienți.

Există o întreagă dezbatere despre spațiile de lucru, și nu numai în România. În ultimii zece ani, birourile s-au profilat în spații mai largi, mai comune, incluzând un număr mai mare de stații de lucru în comparație cu birourile din trecut, care erau mai intime și mai izolate în același timp. Din experiența dvs., care este modelul favorizat în prezent de chiriași și de ce?
Din experiența noastrăputem spune că modalitatea flexibilă de lucru – unde poți avea colegi diferiți în fiecare zi sau pe diferite proiecte – a devenit un lucru comun. Pentru a fi flexibili, chiriașii trebuie sp se adapteze rapid. Aici intervine echipa de Fit-Out & Construction a MT&T-Atalian.
Da, într-adevăr, spațiile open space sunt încă la modă, dar acum avem soluții la probleme mai vechi, precum mobilierul fotoacustic și modular.
Ca orice modă, aplicată în mod brut la început, se adaptează ulterior pentru a corespunde nevoilor oamenilor.
Noi punem mare preț pe oameni, împreună cu echipa noastră de proiect găsim tot timpul cea mai bună soluție pentru un mediu de lucru eficient. Analizăm cu atenție nevoile beneficiarilor pentru a ajunge la un rezultat bun. 
Noile generații, chiar și cei care lucrează online, preferă să lucreze din spații comune (shared offices). 

Este amenajarea tip open space mai ieftină decât birourile individuale? Compensează în costuri spațiile comune și de relaxare?
Sunt și nu sunt mai ieftine, pentru că mobilierul și soluțiile au costuri similare. Valoarea pe termen lung prin flexibilitate, confort și siguranță duce la o creștere a eficienței, care la rândul ei aduce costuri scăzute.
Design-ul determină și creșterea performanței angajaților mulțumiți. Crearea unui mediu relaxant este întotdeauna un beneficiu permanent, și ne mândrim cu recunoașterea de care se bucură soluțiile noastre inovative și sustenabile. Relaxarea a fost redefintă, de la „Camera liniștită”  la „Camera de jocuri”, iar acum la „Camera de sporturi”. 

Care sunt cele mai inovative tendințe în design-ul spațiilor de birouri, din punctul dvs. de vedere?
Birourile instant de tip „pay-as-you-go”, spațiile  offices, spațiile, sălile de întâlniri de tip „touchdown” și chiar centrele de afaceri de tip „drop-in” utilizate doar pentru anumite echipe de proiecte sau configurările creative de spații de birouri corporate pentru a rezolva cerințe fluctuante.  În viitor ne așteptăm să vedem tot mai multe astfel de scenarii implementate.
Din experiența echipei noastre cu spațiile multifuncționale, viitorul ne va surprinde cu noua generație de săli de întâlnire multifuncționale, chiar săli VR sau 3D. Acest lucru va permite o îmbunătățire a liniei de comunicare.
Pentru corporații multinaționale și companiile locale aceste întâlniri sunt costisitoare și consumă resurse. Prin R&D (cercetare și dezvoltare, n.ed), tehnologia va aduce soluții complexe care vor avea costuri mai acceptabile.