Majoritatea schimbarilor importante din societate au fost induse de-a lungul timpului de evenimente dureroase. Printre cele mai benefice rezultate ale preocupărilor oamenilor de prevenire a bolilor sunt colectarea deșeurilor, canalizarea, bulevardele largi care permit luminii naturale sa patrunda in case, spațiile si parcurile publice generoase. În mod similar este de asteptat ca actuala criză COVID-19 să influențeze pozitiv orașele noastre prin regândirea spațiilor publice si a transportului in comun, prin îmbunătățirea standardelor de sanatate a clădirilor și reorganizarea semnificativă a serviciilor de ospitalitate.

În paralel, lucrul de acasa este foarte la moda și unele companii au introdus deja strategii de „zero birou”. Reducerea costurilor cu imobilele si flexibilitatea fortei de munca sunt aici cei mai importanți factori. In afara de acestia, explozia notabilă în tehnologia online nu numai că a sustinut lucrul la distanță ci, în anumite situații, chiar i-a sporit productivitatea. Cu toate acestea, angajații suferă de izolare și de lipsa contactului social, in timp ce cultura și identitatea corporatiilor sunt în declin, formarea si retentia angajaților este dificilă, iar creativitatea și munca în echipă sunt foarte limitate. Impactul pe termen lung al COVID-19 asupra pieței imobiliare poate fi similar cu cel al unui cutremur major.

Unele clădiri își vor pierde complet ocupanții și, în consecință, vor trebui modernizate pentru a face fata noilor cerințe. În plus, întregi cartiere de business vor trebui să-și schimbe sau să-și adapteze funcția și configurația pentru utilizări mixte. Viitorul este hibrid Odată cu toate aceste schimbări, functia biroului va evolua rapid de la „locul de producție” la obiective mai complexe - reprezentativitatea si interacțiunea cu clientii, inovația și creativitatea in activitatea zilnica, cultura și branding-ul companiei, socializarea, satisfacția si retentia angajatilor. Noile cerințe sunt legate fara echivoc de flexibilitate, eficiența timpului, siguranța, igiena și permanenta adaptabilitate.

Majoritatea jucătorilor imobiliari se așteaptă la o reducere a spațiului de birouri ca urmare a schimbării tiparelor de lucru. Aceste modificari sunt susținute și de evolutia semnificativa a tehnologiei, companiile anticipand o creștere substanțială a costurilor cu IT-ul, în paralel cu reducerea costurilor imobiliare. Cu alte cuvinte, viitorul este hibrid. În general, ne așteptăm ca până la 40% dintre angajați sa urmeze in viitor un model de lucru la distanță. Job-urile colaborative și creative se preteaza mult mai putin lucrului de la distanta. In general oamenii vor putea lucra mai bine de la distanță daca au task-uri de rutina, de executie, de suport.

Managementul si creativitatea necesita mai mult lucru in echipa, in spatii moderne, flexibile si interactive. In orice caz modelele de lucru hibride vor trebui încorporate si adaptate culturii fiecarei companii. Credem că răspândirea conceptului emergent de retea radiala („hub and spokes") va fi puternic accelerată în perioada următoare. Centrul (the Hub) va fi reprezentat de sediul central și va servi drept „stup” al companiei, în timp ce spițele (Spokes) vor fi o rețea de birouri distribuită geografic, de obicei bazată pe distribuția angajatilor și nevoile clienților. În consecință, sediul va fi amplasat într-o locație centrală, bine conectata la transportul in comun și va acționa ca centru cultural al afacerii.

Birourile satelit se vor raspundi probabil pe toata suprafata orașului, in special aproape de cartierele rezidențiale. Rocada mare sau rocada mica? COVID-19 nu va ucide biroul, ci îl va transforma, facandu-l mai dinamic ca niciodată si provocând în același timp o perturbare majora a pietei de real estate. Unele cladiri de birouri din zonele centrale se vor transforma in locuințe, in timp ce unele locuințe din zonele rezidențiale vor deveni spații de lucru. Amploarea acestei schimbări este încă de determinat. Abilitatea de a lucra de la distanță nu va alunga majoritatea oamenilor din orașe și birouri, dar le va permite multora să trăiască și să lucreze în locuri noi.

Contractele tradiționale de inchiriere a birourilor au avut un impact negativ semnificativ asupra agilității si flexibilității companiilor și a capacității lor de gestionare a crizei. Noile concepte de birouri cu spații flexibile, contracte de inchiriere pe termene mai scurte și servicii complexe de ospitalitate se vor răspândi și mai repede. Pe termen lung, contractele de chirie tradiționale pentru birouri semnate pe 5-7-10 ani ar putea deveni o excepție. În consecință, pentru a redeveni relevant și actual, întregul lanț trofic imobiliar va trebui să se adapteze, iar băncile și investitorii vor trebui sa gaseasca flexibilitatea necesara (în prezent inexistentă) de a finanța aceste noi modele de business.

Autor:Tudor Popp REC Partners si fondator Hotspot Workhub