1. Creșterea costurilor de angajare

În primul rând, externalizarea managementului facilităților continuă să crească în popularitate. Această tendință este determinată în mare măsură de cererea unei experiențe de utilizare a spațiului și facilităților de înaltă calitate la locul de muncă cu costuri de operare reduse. Această tendință este alimentată în continuare de costurile mari ale angajării unei echipe de FM interne și de sarcina complexă a acestora de a gestiona o gamă mare de servicii.

 

Există multă presiune asupra companiilor de azi pentru a oferi valoare clienților lor, care trebuie să inoveze constant și să-și extindă serviciile pentru a oferi tot mai multă valoare. Consecința acestui lucru este adesea o reducere a bugetului lor  pentru serviciile de suport, inclusiv cele de FM. În același timp angajații și clienții se așteaptă la experiențe mai bune la locul de muncă. Ceea ce este exact ceea ce face ca externalizarea acestor servicii să fie din ce în ce mai atractivă pentru multe companii.

 

2. IoT și inteligența artificială

Noile tehnologii sunt din ce în ce mai folosite pentru îmbunătățirea eficienței forței de muncă și reducerea costurilor. Pe primul loc între aceste tehnologii este Internet of Things (IoT), o tehnologie adoptată tot mai mult în domeniul gestionării proceselor iluminării interioare a clădirilor și controlului climei.

 

Pe al doilea loc între tehnologiile folosite de companii pentru reducerea costurilor de FM este robotica. Inteligența artificială este potrivită atât pentru sarcini periculoase, cât și pentu sarcini repetitive.  De aceea unii directori de FM aleg roboți pentru a îndeplini sarcinile de curățare și securitate.

Economiile operaționale pe care le oferă tehnologia vor conduce probabil la adoptarea pe scară largă a IoT și hardware-ului robotizat în următorul deceniu.

 

3. Personalizarea locului de muncă

Productivitatea și starea de bine a angajaților sunt în centrul atenției în ultimii ani, valoarea personalului fericit și implicat fiind pe deplin recunoscută. Acest lucru a dus la o tendință legată de crearea de strategii care promovează activ implicarea, bunăstarea și, în final, productivitatea personalului la locul de muncă.

 

Aceste strategii trebuie să se adapteze unei forțe de muncă din ce în ce mai diverse, personalizând serviciile de FM la nevoile lor specifice. O parte esențială a personalizării spațiului de lucru este adaptarea la prioritățile unei generații mai tinere, care cere servicii ecologice, procese sustenabile și zone de lucru care estompează diferențele dintre spațiile vieții private și cele profesionale.

 

Ceea ce așteaptă angajații de la locul de muncă s-a schimbat mult în ultimii 20 de ani - și va continua să se schimbe rapid. Sectorul de gestionare a facilitățiilor va trebui să continue să evolueze pentru a răspunde tendințelor de mâine.

 

În concluzie

În esență, externalizarea serviciilor de FM va continua să crească în toate domeniile de activitate și în toate industriile. Singura arie de incertitudine este lista de priorități ale externalizării acestor servicii, deoarece fiecare industrie are un mod particular în care managementul facilităților adaugă valoare activității lor.

 

Desigur, costul va fi întotdeauna unul dintre principalii factori decisivi, deoarece acest lucru este cel care determină, în primul rând, companiile să își externalizeze serviciile. Cu toate acestea, companiile vor investi, de asemenea,  în servicii de FM premium, deoarece văd avantajul competitiv în atragerea și reținerea talentelor - iar studiile oferă tot mai multe dovezi prinvind faptul că experiența la locul de muncă care are impact asupra sănătății, bunăstării și productivității angajaților. (Autor: Lucian Anghel, Fondator și CEO, Timepal Romania și Facilities Management Services)