Veniturile generate de principalii poli de birouri şi retail ai Bucureştiului au rămas la acelaşi nivel ca în 2012, însă ponderea celor două sectoare imobiliare s-a modificat. Reducerile de chirii aplicate de proprietarii de spaţii comerciale şi gradul mare de neocupare a unora dintre malluri au scăzut încasările cumulate ale principalilor poli de dezvoltare cu circa 20 mil. euro în acest an, în timp ce pe sectorul de birouri a mai apărut o zonă de interes, intersecţia bulevardului Barbu Văcărescu cu şoseaua Pipera, care a ridicat veniturile generate de polii de birouri cu circa 15 mil. euro faţă de 2012.

Astfel, aglomeraţiile de spaţii de birouri din Bucureşti au adus în acest an în buzunarele proprietarilor circa 216 mil. euro, în timp ce concentrările de spaţii comerciale au generat doar 120 mil. euro. Calculele realizate de Capital, cu ajutorul informaţiilor furnizate de compania de consultanţă imobiliară CBRE România, se bazează pe suprafaţa totală închiriabilă din imobilele dominante de birouri şi retail şi pe chiriile medii din fiecare zonă. Veniturile obţinute au fost ajustate cu rata medie de neocupare specifică fiecărei zone şi fiecărui segment de piaţă în parte. Proprietarii din zona Băneasa-Piaţa Presei sunt campionii încasărilor şi în acest an, cu venituri atrase de pe urma închirierii spaţiilor comerciale şi de birouri ce depăşesc 73 mil. euro. Al doilea pol imobiliar dominant este centrul de afaceri al Capitalei, adică Piaţa Victoriei, unde este concentrată peste 10% din suprafaţa de birouri a oraşului. Veniturile medii generate de clădirile din această zonă sunt de peste 47 mil. euro.

Noul pol de dezvoltare apărut pe harta Bucureştiului odată cu lansarea proiectului-gigant Floreasca City din zona staţiei de metrou Aurel Vlaicu ameninţă să detroneze supremaţia Pieţei Victoriei, actualul district de afaceri al Capitalei.

Celor 154.000 mp de spaţii de birouri existenţi în zonă li se vor adăuga în perioada următoare proiectul Floreasca Park, dezvoltat de Portland Trust, şi Green Court Bucharest, al suedezilor de la Skanska, în timp ce Ioannis Papalekas pregăteşte un nou turn de birouri lânga Pasajul Pipera, iar italienii de la Nusco şi-au anunţat intenţia de a construi o nouă clădire lângă Nusco Tower.

„Pentru 2014 preconizăm livrarea unui spaţiu adiţional de 78.000 mp, ceea ce va duce stocul de birouri la 2,26 milioane metri pătraţi. Cele mai importante dezvoltări pentru anul viitor sunt reprezentate de prima etapă a proiectului Green Court Bucharest, dezvoltat de Skanska, AFI Park 2 şi 3, conversia hotelului Starlight Suites Hotel în clădire de birouri – Metropolis Bravo şi Green Gate“, menţionează Răzvan Iorgu, managing director CBRE România.

Veniturile generate de polul de dezvoltare Cotroceni-Drumul Taberei, format din mallurile AFI Palace şi Plaza România, sunt susţinute puternic pe proiectul celor de la AFI Europe. Dominaţia mallului din Cotroceni i-a obligat pe turcii de la Anchor să transforme o parte din Plaza România în spaţii de birouri. „Încercăm să poziţionăm Plaza România altfel decât AFI Palace Cotroceni, care se concentrează mai mult asupra tineretului şi distracţiei. Noi o să fim mai liniştiţi ca atmosferă şi mai îndreptaţi către familie, cu un minim de entertainment pentru copii şi petrecerea timpului liber.

O să marşăm mai mult pe retailerii turci. Putem să aducem retaileri mari, care până acum nu s-au gândit la România, şi să îi ţinem numai la noi. Cred că o să ne putem împărţi cu AFI cei 500.000-600.000 de oameni câţi sunt în această zonă şi fiecare să supravieţuiască. Ţinta noastră este ca încasările să fie puţin mai mari decât costurile, pentru că nu avem povara datoriilor“, spune Răzvan Gaiţă, directorul general al Anchor Grup.

În afară de deschiderea parcului de retail Vulcan Value Center, dezvoltat de New Europe Property Investments pe fosta platformă Vulcan, anul 2014 va fi lipsit de lansări de noi proiecte comerciale.

 

„Stocul modern de retail în Bucureşti este de aproximativ 842.000 mp, după deschiderea centrului comercial Promenada. Pentru 2014, aşteptăm deschiderea centrului Vulcan Value Center, iar pentru perioada 2015-2016 s-a anunţat lansarea a trei mari centre comerciale: Parklake, Mega Mall şi Victoria City, care vor contribui la depăşirea pragului de un milion de metri pătraţi de retail modern în Bucureşti“, conchide Răzvan Iorgu. (Sursa: capital.ro)