Organizațiile preferă să angajeze manageri de facilități profesioniști și instruiți pentru a realiza toate adaptările necesare cu succes. Rolul furnizorilor de servicii facilities management (FM) poate și va deveni, de asemenea, mai strategic și pe termen lung. Vedem deja cum rolul managementului facilităților se dezvoltă de la doar a fi un furnizor de servicii, la promovarea unei culturi ancorate de practici de muncă sigure, pe calitate, pe tehnologie bazată pe date și analiză.

Tehnologiile digitale schimbă modul în care sunt utilizate facilitățile deoarece pandemia a redefinit locul de muncă și modul de viață. Pe măsură ce sistemele digitale devin mai puternice și mai adânc incorporate în procesele și procedurile organizațiilor, modul în care companiile gestionează și utilizează birouri, proprietăți rezidențiale, site-uri de producție sau depozite, va continua să evolueze. Procesele digitalizate permit companiilor să ia decizii bazate pe date și să gestioneze eficient proprietățile.

Digitalizarea proceselor de management al facilităților

Pe măsură ce organizațiile se pregătesc să redeschidă locurile de muncă, ocupanții ar trebui să fie pregătiți să-și actualizeze politicile de primire a angajaților, clienților și vizitatorilor. Așteptările oamenilor de la facilitățile și serviciile pe care le oferă companiile de FM cresc într-un ritm rapid, cu mai mult accent pe sănătatea și bunăstarea la locul de muncă. Prin implementarea celor mai noi tehnologii, furnizorii de FM trebuie să lucreze împreună cu clienții pentru a îmbunătăți experiența ocupanților atunci când sunt la locul de muncă.

Pandemia COVID-19 a obligat companiile să acorde o atenție tot mai mare automatizării proceselor de FM, de la planificarea mutărilor, cereri de servicii și întreținere, până la gestionarea energiei sau personalizarea spațiului de lucru. Managerii de facilități trebuie să utilizeze datele pentru o mai bună luare a deciziilor, planificarea capitalului și îmbunătățirea experienței locului de muncă pentru angajați și clienți.

Clădirile inteligente și inteligența artificială

Tehnologiile inteligente accelerează aproape fiecare aspect al automatizării clădirilor. Prin utilizarea tehnologiilor, munca de zi cu zi a furnizorilor de servicii de FM va deveni digitalizată și mai eficientă. Există o varietate de tehnologii inteligente disponibile pentru a automatiza parcuri de industriale, spații de birouri, centre comerciale, complexe de apartamente, depozite și alte spații publice. Cu ajutorul acestor tehnologii, managerii de facilități au posibilitatea de a-și optimiza timpul de muncă și de a crea un mediu mai bun pentru ocupanți.

În pandemie, tehnologiile inteligente au devenit și mai importante, având în vedere că facilitățile au  nevoie de un control mai bun pentru a funcționa într-un mediu foarte dinamic, cu un model de ocupare variat. Modificările rapide, monitorizarea la distanță și prognozarea operațiunilor prin analiza datelor sunt de așteptat să aducă eficiență în acest domeniu care se digitalizează rapid.

Conceptul de clădiri inteligente îi provoacă pe managerii de instalații să redescopere utilizarea și integrarea clădirilor într-un singur ecosistem. Fiecare element sau dispozitiv din clădire, cum ar fi lumini, senzori, ferestre, unități HVAC, uși și CCTV, are o identitate unică dar toate sunt complet integrate într-o rețea. Inteligența artificială și tehnologiile IoT pot crește eficiența operațională și îmbunătățesc managementul clădirilor, permițând monitorizarea și controlul la distanță al instalațiilor.

Wellness și wellbeing

Organizațiile investesc din ce în ce mai mult în sănătatea și bunăstarea angajaților lor. Pandemia a redefinit complet experiența și așteptările angajaților. Pe măsură ce organizațiile se adaptează din ce în ce mai bine la noul context, există o nevoie tot mai mare ca angajatorii să le asigure ocupanților că lucrează în condiții de siguranță la locurile de muncă și că au capacitatea de a le da siguranța aceasta pe termen lung. Obiectivul principal al profesioniștilor din FM este de a oferi programe de wellness care să stimuleze productivitatea, să atragă talente și să reducă rata de îmbolnăvire a ocupanților. Furnizorii de FM trebuie să echilibreze nevoile diferitelor grupe de vârstă, ținând cont de bunăstarea tuturor.

În concluzie

Datorită accentului sporit pe experiența utilizatorului, rolul furnizorilor de servicii de FM devine din ce în ce mai strategic pe termen lung. Furnizorii de servicii de FM lucrează în parteneriat cu clienții pentru a-i ajuta să își atingă obiectivele. Întrucât tehnologia și cerințele în schimbare determină o sofisticare sporită în managementul facilităților, oamenii din echipele de FM joacă un rol mult mai important.

Este esențial ca furnizorii de servicii de FM, proprietarii și ocupanții trebuie să lucreze împreună pentru a se stabili pe o abordare echilibrată care să conducă la introducerea unui spectru de soluții fizice și digitale pentru a răspunde eficient nevoilor de continuitate și dezvoltare a afacerii.

Autor: Lucian Anghel, Fondator și CEO, Timepal Romania și Facilities Management Services