Deși nu toate tendințele sunt la fel de pregnante, cunoașterea și conștientizarea acestora va crește adecvarea serviciilor de managementul facilităților la cerințele și așteptările clienților. De aceea, în acest articol trecem în revistă cele mai importante tendințe din managementul facilităților.
Tendința #1 Servicii integrate
Se preconizează că, în 2021, la nivel global, domeniul serviciilor integrate de management al facilităților va depăși valoarea de 152 miliarde de dolari. Motivul este acela că o abordare integrată permite o consecvență îmbunătățită în calitatea serviciilor și, de asemenea, oferă o perspectivă mai bună managementului companiilor privind evoluțiile și viziunea pe termen lung. În contrast cu serviciile integrate de FM, serviciile punctuale funcționează independent, putând crea lacune în calitate, o gestionare generală deficitară și utilizarea abuzivă sau excesivă a resurselor. Iată de ce companiile trec de la contractanți individuali de servicii de FM, separați prin rol, tipologie sau funcție la un singur partener sau furnizor strategic de servicii de FM.
Tendința #2 Personalizare
Urmând tendințele din numeroase alte industrii și managementul facilităților devine o industrie mai puternic marcată de customizare în relația cu utilizatorii spațiilor. Această tendință înseamnă mai multă flexibilitate în utilizarea spațiului, servicii și soluții personalizabile și produse mai personalizate. Evoluția și creșterea amprentei dată de tehnologie în livrarea serviciilor face acest lucru mai ușor de oferit atât proprietarului clădirii, cât și utilizatorilor. Aplicațiile și instrumentele online joacă un rol mai mare în experiența oferită clienților, ajutându-i să primească actualizări în timp real și cunoștințe despre produsele sau serviciile contractate.
Tendința #3 Colaborare
Relația dintre client și furnizorul de servicii de FM se schimbă de la o secvență de servicii unică sau recurentă bine finalizată la o relație care se transformă într-un parteneriat pe termen lung. Astăzi, clienții doresc să aleagă parteneri pentru serviciile FM de care, nu numai că pot finaliza proiectele necesare, dar, mult mai important, reușesc să se alinieze cu valorile și cultura companiei lor. Acest lucru pune presiune pe companiile de managementul facilităților să poată înțelege motivațiile fiecărei generații de pe piața forței de muncă. Care sunt cei motivați de flexibilitatea la locul de muncă, de wellbeing sau de impactul asupra mediului? Toate acestea contează pentru relația de colaborare pe termen lung. Un lucru este sigur: atragerea, recrutarea și păstrarea partenerilor valoroși devine mai complexă pe măsură ce generațiile mai noi intră pe forța de muncă.
Tendința #4 Locul de muncă inteligent
Pe măsură ce tehnologia continuă să se dezvolte, devine din ce în ce mai ușor pentru companii să ofere un spațiu de lucru conectat, care să fie eficient din punct de vedere energetic și confortabil. Numeroase studii arată că, la nivel global, 20,4 miliarde de dispozitive conectate vor fi utilizate până în 2021, în creștere față de 8,3 miliarde în 2017. Clădirile inteligente cu lumini, senzori, ferestre, unități HVAC, uși și CCTV integrate într-o rețea devin din ce în ce mai frecvente. Un accent sporit pe eficiența energetică face ca certificarea LEED (Leadership in Energy andEnvironmental Design) să devină din ce în ce mai căutată.
Tendința #5 Dezvoltare tehnologică
Evoluția tehnologiei nu numai că ajută la creșterea confortului angajaților, dar permite și analize mai profunde ale datelor colectate. Sistemele de managementul clădirilor (BMS) bazate pe inteligența artificială și MachineLearning pot utiliza seriile de datele colectate despre locul de muncă și forța de muncă pentru a lua decizii acționabile. Analiza datelor permite sistemelor BMS să înțeleagă mai bine utilizarea spațiului existent pentru a lua decizii mai eficiente.
Impactul tehnologic nu se termină aici. Piața roboticii și a automatizărilor software este în creștere. Roboții sunt folosiți pentru monitorizările de securitate, pentru a ghida vizitatorii și pentru a realiza serviciile automate. Acest lucru permite reducerea costurilor forței de muncă și aduce o eficiență sporită.
Companiile de managementul facilităților trebuie să își alinieze obiectivele și strategiile de afaceri cu aceste tendințe. Desigur fiecare afacere este diferită, iar companiile de FM nu fac excepție. De aceea este necesară analizarea impactului tendințelor prezentate asupra activității companiei și incorporarea lor în planurile pentru anul 2021 la nivelul fiecărei companii.
Autor: Lucian Anghel, Fondator și CEO, Timepal Romania și Facilities Management Services